"Halv åtta hos mig!" - la semana con mi hermano

Nu har det vart väldigt tyst från mig ett tag. Som ni säkerligen vet så var Albin här förra veckan och vi hittade på en massa saker. Nu har det tagit några dagar att jobba ikapp städning m.m. och inte minst att ladda upp alla bilder. Men nu kommer en kort(?) sammanfattning av vad vi gjort :)

Söndag: När Albin landat och tagit sig in till stan och sitt hotell så kom jag dit (det ligger endast ett kvarter ifrån mig) och vi gick till Happy för att äta middag. Pizza för mig och en rejäl hamburgare till Albin. När vi var klara begav vi oss till George Payne för karaokekväll, fick stå en stund i kö, men sedan kom vi in och det blev en riktigt bra kväll med massa bra musik :)

Måndag: Annandag påsk och jag var ledig från skolan. Detta utnyttjade vi till en heldagsutflykt med cykel upp till Montjuic. Eftersom det är en rejäl backe upp cyklade vi inte hela vägen utan gick sista biten, men fick å andra sidan en rejäl nerförsbacke sen. Vi gick/cyklade omkring en sväng bland OS-arenorna och eftersom det var helgdag så var OS-museet öppet på måndag och vi tog en sväng därinne. Där fanns allt från en tidig Sittski och en tävlingsrullstol, en gammal motorcykel, affischer från alla moderna olympiska spel, ridutrustning, en bob till en hel avdelning för OS i Barcelona 1992. Inte minst så var det en del om de senaste olympiska spelen, där såklart OS och Paralympics från Vancouver var med, tror Albin kände sig som hemma där ;) Sumi, som var maskoten för Paralympics och som Albin hängde runt halsen på mig på min student, fanns på bild. De hade dock gjort en del tabbar, till exempel är inte kvinnan på bilden Marit Björgen...
Nere på "vanliga marken" igen, cyklade vi till Maremagnum och köpte med oss choklad/kaffe och en kaka från Starbucks. Sedan satte vi oss på piren och fikade, kollade när en av de stora båtarna backade in i hamnen och sedan tog tröttheten över och vi somnade faktiskt båda två på träplankorna. Vi cyklade en sväng genom Raval och hittade en skatepark.
Vi lämnade tillbaka cyklarna och begav oss mot OpenCor för att handla middag och sedan hemåt för att laga den. Det blev älg-pasta med bönor/skinka och salsa brava. På kvällen velade vi runt halva Barcelona efter en bar/uteservering som var öppen efter halv tolv. Tillslut hamnade vi på Limmerick, nära hemma.

Tisdag: När jag slutat skolan, gjort läxan och fixat ett och annat hemma mötte jag upp Albin och vi tog en promenad längs Port Vell och stranden. Vi hittade fina stenar ute på en pir som nån hade gjort ansikten på :) Dessvärre närmade sig elakartade moln alltmer och medan vi begav oss hemåt föll ett regn över oss.
Hemma i kvarteret köpte vi ingredienser till en tacomiddag och avnjöt den hemma i mitt rum, mums!
Senare på kvällen gick vi en sväng till Nevermind innan det var dags för Crappy Tuesday där vi hade en härlig kväll på dansgolvet :)

Onsdag: Även denna dag gjorde jag läxa och sedan mötte jag upp Albin nere på stranden och vi köpte lunch på Woki, som vi efter gårdagens promenad insett faktiskt existerar trots allt. Vi hade planer att gå på lite shopping, men efter att Albin tagit ett bad i havet och vi lagt oss i solen och solat ett tag bestämade vi oss för att njuta av det vackra vädret. Så vi låg där ett tag innan vi gick vidare till Ciutadella parken och strosade runt en stund.
Vi åt varsin "bocadillo" (spanska för baguettemacka, otroligt vanligt här) på cafét nere på hörnet Bruc/Diputació (där vi alltid var på rasterna de första veckorna i skolan), innan vi skiljdes åt för att göra oss i ordning. En stund senare sågs vi utanför min port och vi gick upp mot Dow Jones, en bar längre upp på Bruc som jag hört skulle vara bra för att se fotboll. Denna kvällen var det nämligen dags för den första semifinalen i Champions League mellan Barca och Real. Det var bra stämning på stället, vi drack gott och delade en tallrik patatas bravas (små klyftpotatisar med stark sås och majonnäs) och Barca vann med 2-0 efter en händelserik match! :)

Torsdag: Jag hade ingen läxa denna dagen så direkt efter skolan mötte jag upp Albin nere vid Portal L'Angel, där vi efter att ha sett några gatumusikanter begav oss mot Catalunya och tog metron bort till Espanya för att kolla in det nya shoppingcentret i den gammla tjurfäktningsarenan. Man såg bort mot Montjuic och resten av Barcelona när man gick runt på taket. Inne i gallerian fanns det mesta av affärer och i och med att den är såpass ny var där inte galet mycket folk vilket var skönt. Vi åt lunch på en pasta take-away på bottenplan, mums!
När vi var klara där tog vi metron upp till Diagonal där vi gick i lite fler affärer och fikade Starbucks :)
Efter detta var vi sjukt trötta och tog en buss hemåt. På kvällen åt vi tapasmiddag på Txapela innan vi tog ännu en sväng till Nevermind och sedan Cupcake 80's på Apolo som såklart också var helgrymt! :)

Fredag: Efter skolan mötte Albin upp utanför och följde med in för att se skolan. Påväg därifrån träffade vi Margarita, som pratade den lilla svenskan hon kunde med Albin, det var väldigt roligt ;)
Efter jag lämnat min ryggsäck hemma gick vi ut på Passeig de Grácia där vi åt lunch på Pans (bilden). Vi gick sedan gatan upp och ner och kollade i affärer, funderade på att gå och se La Pedrera, men det var jättekö och dyrt. Efter en del affärer hittade Albin flera saker på Bershka och efter det begav vi oss hemåt, handlade mat och lagade hemma. Planen var att på kvällen gå till Bosc de les fades, men vi var så trötta efter att ha vart ute hela veckan, så det blev en slökväll framför M*A*S*H istället :P

Lördag: Detta blev också en rejäl utflyktsdag! Efter frukost, melodikryss och samtal med föräldrarna begav vi oss mot Catalunya för att ta FGC till Av. Tibidabo där utgångspunkten var för dagens utflykt. Först tittade vi lite på en dansuppvisning som hölls där och sedan började vi vår vandring - upp till Tibidabo. När vi tagit oss upp till bergbanestationen, via en fin park, visste vi inte riktigt hur vi skulle gå och till en början gick vi fel. Men tillslut hittade ví vägen och skyltarna mot Tibidabo. Det var finfint väder och vägen var vacker, allsom vi vandrade uppåt bredde sig Barcelona ut nedanför oss. Vi mötte många cyklister och andra vandrare.
Väl uppe åt vi lunch på gatuköket utanför nöjesparken och i kön stötte vi på Fabian och Anton från min skola, ibland är världen liten! ;) Albin var väldigt fascinerad av att läskburkarna såg ut som Red Bull burkar :P
Vi kollade in på nöjesfältet och kyrkan, köpte varsin glass och vandrade neråt igen.
Tillbaka inne i stan fikade vi Starbucks i Urquinaona. Ibland frågar de efter namnen för att skriva på Starbucksmuggarna, på Maremagnum fick Albin heta Albert och här hette han Albi...
På kvällen gick vi för att se spektaklet vid Font Montjuic, som det dock var lite ljust för nu, det var sista gången innan de byter till sommartiderna. Vi drog vidare till La Coronela, där vi bokat bord, och avnjöt en finfin middag med efterrät och allt. Dessutom kunde vi kolla ligamatchen mellan Barca och Real Sociedad. Mätta och belåtna begav vi oss till Bosc de les fades där vi drack i gott i den sagolika miljön innan vi spenderade en del av natten på Shoko. Men det var sjukt mycket folk där så vi lämnade ganska tidigt.
Sedan fick vi säga hej då och tack för denna veckan!

Kramar,
Elise

Åsikter o tankar

Din åsikt om inlägget här, tack ♥:

Du heter?:
VIP?

Din e-postadress: (publiceras ej)