"Cola Cao - desayuna y merienda..." - la lista del två; Museu de la xocolata

Idag kickade jag igång min hardcore la lista-vecka! Första stoppet på listan blev chokladmuseet; Museu de la xocolata, nära Ciutadella parken.


Jag tänker inte skriva "i choklad", helt enkelt så är det så om inget annat nämns ;)
(från vänster) 1. Barcelonas triumfbåge, 2. Den kända salamandern från Park Guell, 3. Gammla reklamaffischer för choklad (dock inte gjort av choklad...), 4. Svampbob Fyrkant och Patrick, 5. De karaktäristiska återvinningsbehållarna som står i varje gathörn i Barcelona, 6. En Bicing-station (hyrcyklarna som finns att tillgå i de flesta gathörn för Barcelona-borna, dock inte för turisterna), 7. La Sagrada Familia. Denna skulpturen hade t.om. Påven sett, 8. Sant Jordi, 9. Gammla chokladkake-formar, 10. Biljetten till museet var en liten chokladkaka med 70% choklad, köpte också en söt badanka, som dock hann både smällta och mosas innan den blev äten...

Museet tog upp allt från tillverkningsprocessen, historia, hur den togs till europa, hur den blev komersialiserad o.s.v. Dessutom stod det längs hela vägen glasburar med fantastiska chokladskulpturer (se bilder).
Vid första skylten, om själva kakaobönan kunde man läsa något i stil med "svensken Carl Von Linné gav bönan sitt latinska namn..." :) 
En del bestod av flertalet gammla reklamaffischer och en tv-skärm där de visade gammal spanska chokladreklam. Bl.a. en från 50-talet där den här berömda Cola Caon presenterades, som typ en självklar del av en nyttig livsstil (desayuno y merienda = frukost och mellanmål). Det tragiska är väll att det är just så Nutella lanseras idag... 
Vid museet ligger även en skola i choklad konfektyr/konst och museet anordnar flertalet aktiviteter för barn.
Inträdet är 4,30€, billigare för studenter med student identifikation (som jag inte har).

Efter museibesöket gick jag till den närliggande parken, solade, läste - och åt upp min biljett ;)

Kramar,
Elise

Åsikter o tankar
Postat av: snusk

Hur kunde jag missa ett choklad museum?? Oh my.... ;D

2011-05-26 @ 22:18:21

Din åsikt om inlägget här, tack ♥:

Du heter?:
VIP?

Din e-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress/hemsida:

Kommentar♥:

Trackback
RSS 2.0