¡Skues, skues, skues! - sol, scouts y bilingüismo

Lördag och helg!♥

Dagen startades som vanligt med ett melodikryss och därefter ett kort samtal med mamma och morfar :)
Efter lite städning och allmänt fix packade jag skrillorna och tog metron ner till stranden, snörade på skrillorna och rullade ett tag längs strandpromenaden. Sommarvädret börjar komma på allvar här nu, vi har haft en bit över 20 några dagar nu och därmed var såklart stranden inte direkt tom. Några vågade sig t.o.m. på att bada...
Jag låg och solade en stund innan jag fortsatte bort mot Port Vell där ett gäng gatumusikanter spelade reggae och jag stannade för att lyssna en stund innan jag rullade hemåt. 
Väl hemma tog jag en dusch och åt några mackor innan jag begav mig vidare för eftermiddagens äventyr - scoutmöte!

Ni som hängt med på bloggen vet att jag tog kontakt med en scoutkår här i Barca för att få träffa lite scouter och inte minst öva min spanska. Idag blev mitt första "möte", men det var inte vilket som helst eftersom att just idag arrangerade några av Barcas scouter en festival där de själva uppträde och tävlade mot varandra. Det var kul att se, även om jag inte fattade något av det de sjöng eller sa på scen (bara katalanska). Dessutom var det väldigt kul att få busa med barn igen, jag har saknat det! Eftersom dessa scouter jag skall va med, Llops (= lobos på spanska, vargar på svenska) är lika gammla (och såklart lika busiga!) som mina scouter därhemma var det lätt att känna sig som hemma. Frågvisa som sjutton och pratglada till tusen :)

Man kan inte heller undvika att imponeras av denna flerspråkighet som barnen växer upp i. Dessa barn, 9-11 år, pratar minst två språk flytande och lite engelska. En av tjejerna, Rut 11 år, kommer egentligen från Frankrike och har därmed franska som modersmål men pratar också katalanska och spanska flytande plus bra engelska (för att vara spansk och 11 år) :O Jag tycker det är ganska fantastiskt! Och här är man 19 år och kan knappt 2 språk flytande, 1 bra och 1 hjälpligt...

Dessutom var de väldigt tålmodiga med språket, ibland fick vi gå hundra omvägar för att förstå varandra, men det gick alltid tillslut, på ett eller annat sätt.

Nu är jag sjukt trött efter dagens bravader, skall bara ta det lugnt framför datorn.
Imorn blir det springrunda, plugg och karaoke på George Payne (Matildas sista eftersom hon tyvärr åker hem till Sverige på tisdag :( )

Kramar,
Elise

p.s. Skues heter scoutkåren (el cau) som jag är med, och detta skallades högt när de hejade på varandra idag ;) d.s.

Åsikter o tankar

Din åsikt om inlägget här, tack ♥:

Du heter?:
VIP?

Din e-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress/hemsida:

Kommentar♥:

Trackback
RSS 2.0