La noche español

Första utgången i Barcelona. Det är inte direkt som att gå ut i Göteborg. Det är inte direkt så att man ses kl. 20, förfestar, drar till krogen och kommer hem halv fyra.

Nu är klockan kvart i fyra, och när jag lämnade Matilda & co på "ramblan" för ca 45 min sedan, hade vi bara hunnit med förfesten. Kl. 3. 

Allting här är förskjutet några timmar, i stort sett i all fall, p.g.a. siestan. Men i och med att gamla och nya traditioner krockar i en europeisk metropol som Barcelona, så blir det helt enkelt att folk är vakna längre på vardagarna och sover igenom helgerna. Typ.
Affärerna har öppet till 21-22 på kvällen, alla vardagskvällar, vilket ursprungligen grundar sig i att man skall ha siesta mellan ca 13:30-16, men de stora affärerna runt t.ex. Placa Catalunya och "ramblan" har inte det, utan har istället öppet 12 timmar i sträck. 

Och så var det krogen, ja. Hemma har vi typ gratis/billigare inträde före kl. 22/23, här är det före 03. Kl. 22/23 sitter man hemma eller på en bar och precis börjat förfesta. Ställena har öppet till 06. 

Det är mycket att vänja sig vid, det är som att vrida fram dygnet 2-3 timmar varje kväll. Börjar man dessuom, som jag, skolan kl. 15 varje vardagseftermiddag har man anledning att kunna vara vaken på nätterna, även om man bara sitter hemma. Vilket förvisso kanske kan vara bra att vänja sig vid, för till sommaren, på festival, lever man så också. 

Kl. är snart 4 och jag skall sova. Senare idag skall jag och Matilda till Ikea. Något vi pratat om hela veckan, tänk att man aldrig blir så svensk som när man är utomlands...

Kram,
Elise

Åsikter o tankar
Postat av: Carro

Det är väldigt annorlunda jämfört med här i staterna tycker jag, men låter som du har roligt :)

2011-01-23 @ 17:21:04
URL: http://laspalmiz.blogg.se/

Din åsikt om inlägget här, tack ♥:

Du heter?:
VIP?

Din e-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress/hemsida:

Kommentar♥:

Trackback
RSS 2.0