"No chango" eller en svensk-spansk velpanna

What a day!

Vaknade runt 7 då jag klev upp, åt frukost och gjorde mig i ordning. Gick sedan den lååånga (känn ironin!) vägen till skolan;

A= skolan, B= lägenheten. Enligt google-maps: 69 meter, 52 sekunder ^^

Väl vid skolan (trots det korta avståndet tog det några minuter att hitta, det var inte direkt självklart vart man skulle...) fick jag en mapp med info och satt ner i ett klassrum och väntade med några andra elever. Tillslut kom en kille och sa att jag skulle följa med honom för att göra det muntliga testet som slutligen skulle bestämma vilken nivå jag skulle hamna på. Vi pratade bara litegrann innan han bytte till engelska och sa att han kommit fram till, genom att titta på mitt skriftliga test och det vi pratat, att jag behövde börja i en lägre nivå "intermediate". Han var noga med att påpeka att det inte var någon fara, eftersom jag skall vara här så länge så kommer jag säkert få byta grupp längre fram. 
Det var faktiskt lika bra också kände jag, i en högre grupp skulle jag bara känna att jag inte hänger med eller kan någonting, nu känns det helt okej att fråga och. Men nu skall vi inte gå händelserna i förväg, jag kommer till första lektionen. 

Jag hade nu några timmar innan jag skulle tillbaka till skolan för ett info-möte. Dessa timmar använde jag till att vandra gatan upp mot grannkvartet Grácia, vilket också är där jag bodde med mamma, pappa och Albin när vi var här. Det var skönt att vandra i kvarter jag kände igen och att få återse detta mysiga kvarter. Den ekologiska mataffären som var vår granne låg kvar, dock inte det fantastiska wok-stället ett par gator bort. Köpte hur som helst mat och diverse annat i både eko-affären och en vanlig mataffär. Gick sedan bort emot Passeig de Grácia, som är den stora gatan genom stadsdelen, och satte mig vid en liten gräsplätt och skrev Tildes födelsedagskort innan jag gick tillbaka hemåt. 
Pysslade med ett och annat, åt lunch och begav mig till info mötet på skolan.

Mötet bestod av att "skolchefen" gick igenom alla papper som fanns i mappen och man kunde få ett glas sangría. Innan när jag satt och väntade ute på skolans mysiga terass pratade jag med Brisa från Holland. På mötet var det vi, plus Stefan från Schweiz och en annan kille som jag inte pratat med. Jag, Brisa och Stefan skulle alla tre gå på lektion på eftermiddagen, men hade nu nästan ett par timmar kvar (och alla har ju inte lika nära till skolan som jag) så vi gick runt hörnet till ett mysigt café. Där satt vi och pratade tills typ halv tre, då vi gick till min lägenhet för Brisa ville kolla på rummet, om hon eventuellt kunde ta det eftersom jag skulle byta (senare på skolan fick vi reda på att det inte var möjligt, lägenheten är reserverad för folk som skall bo längre och Brisa stannar bara 2 veckor). Efter att jag och Brisa velat runt en stund i området efter en mataffär (utan att lyckas förrän klockan blivit för mycket) var vi tillbaka på skolan, Brisa gick till sin lektion, jag och Stefan till våran. 

Vi är fem personer i klassen denna veckan. Jag, Stefan, Thomas från Holland, Frank från Sverige/Tyskland och Matilda från Ängelholm. Det känns som ett härligt gäng och det är skönt att vi är så få för man är inte lika rädd för att göra bort sig då. Vi har två olika lärare, första halvan Margarita, en rolig och speedad lärarinna. Andra halvan Xavi (nej Mie, det är inte fotbollsspelaren), en vitsig lärare som gillar att slå upp ord vi inte kan i Matildas svenska ordbok och försöka uttala dem på svenska. Mycket skratt, det är roligt att lära sig grammatiken t.o.m. 
I pausen gick alla till cafét och pratade en stund, var skönt att faktiskt få prata lite svenska. 

Hemma igen, strax efter 19 skypeade jag med mamma o pappa, Ida och Linnea, sedan mormor o morfar. Därefter var det dags för Idrottsgalan som jag ju trodde att jag skulle kunna se. Men icke, internetuppkopplingen var uppenbarligen för dålig för det gick inte. Mycket besviken såklart. Började se The Holiday, men kom på att jag borde säga till att jag vill byta rum, så gick ut och gjorde det. Xavier (pappan i familjen) sa att det skulle va klart till imorn. 
Men väl inne på mitt rum igen, kändes det fel. Detta hade ju blivit mitt rum nu och jag gillade verkligen den stora sängen. Efter lite konsulterande med mor o far, gick jag tillbaka och sa till att jag behåller mitt rum. Mitt rum.
"No chango?" sa Xavier. "No, está es mi habitación" sa jag.
Och som tur var, precis under samtalet med mamma o pappa kom de till kategorin "Årets idrottare med funktionshinder" på tv, pappa flyttade datorn till tv:n och la micken där så jag kunde höra presentationen och utdelningen. Priset vanns av simmaren Anders Olsson. Men som sagt, Zebben har massor av år och Anders är också värd priset, han är ju lite av en legend inom handikapidrotten. 

Nu sitter jag här, på MITT rum och skall se klart filmen innan jag går och lägger mig. 

Har ni det bra därhemma? :)
Tack för kommentarerna!

Kram,
Elise

Åsikter o tankar
Postat av: Pingvin

Kan tänka mig att det är skönt att ha någon att tala svenska med. Och milka, hehe. Vilken lyx Elise! Men jag kan samla fler max poäng än dig under detta halvår höhö! Puss

2011-01-18 @ 11:03:38
Postat av: Carro

Att du har en tjej från ängelholm i din klass tycker jag e lite kul, vad heter hon mer än matilda, tänk om de e nån man känner, haha :p Låte rsom du har det bra där borta <3

2011-01-23 @ 17:12:33
URL: http://laspalmiz.blogg.se/

Din åsikt om inlägget här, tack ♥:

Du heter?:
VIP?

Din e-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress/hemsida:

Kommentar♥:

Trackback
RSS 2.0