Viernes Santo - processionen från Eglésia de Sant Agustí





Spanien är ju som ni säkerligen vet ett katolskt land med flera katolska traditioner som skiljer sig från de lutherska traditionerna. Något som Spanien är känt för under påsk är processionerna, ett "tåg" av människor från olika brödraskap i de traditionella kluklux-klan liknande dräkterna, kvinnor som går barfota och släpar på kors och paradvagnar med jungfrur, helgon och Jesus. Mest spektakulära är dessa nere i Andalusien, men de finns överallt i Spanien och idag avgick de första för i år i Barcelona (tror i alla fall de var de första).
Bara för att det är en sådan stark tradition och typisk spansk påsk ville jag kolla in detta och begav mig därför ner mot ramblan och Eglésia de Sant Agustí för att titta på processionen som avgick därifrån i eftermiddags.
Det var två paradvagnar, en med Jesus släpandes på korset och den andra med jungfrun Macarena ( jungfru Maria). När den sistnämnde kom applåderade de gamla spanska tanterna och ropade "¡Guapa, guapa!" ("vacker, vacker!")
Det var ett ganska kort tåg, men det tog nästan en timme efter utsatt tid innan de kom och sedan blev det en del stop på vägen, så det blev ändå helt lagom.

När jag sett klart processionen var jag hungrig och eftersom jag gick förbi Maoz påväg hem kunde jag inte låta bli en falafel i pita bröd, mums! :)

Nu tänkte jag titta på Jesus Christ Superstar (visst passar det bra idag! ;) ) innan jag skall sova.
Imorn blir det ägg-frukost och Melodikryss på morgonen. Den 23e april (som imorn) varje år firar Katalonien "Dia de Sant Jordi" (Sankt Görans dagen) och "Dia del llibre" (Världsboksdagen), då traditionen säger att kvinnorna skall ge männen en bok och männen skall ge kvinnorna en ros. Det kommer att vara flera marknadsstånd som säljer böcker nere på stan imorn, så det tänkte jag gå och kolla på. Så får vi se om det händer något mer.

Kramar,
Elise

Åsikter o tankar

Din åsikt om inlägget här, tack ♥:

Du heter?:
VIP?

Din e-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress/hemsida:

Kommentar♥:

Trackback
RSS 2.0