Otro día con mis escoltes en Skues y Åreskutan es mejor que la playa

Sommaren har kommit till Barcelona, i alla fall om man tittar på vädret. Över 20 + grader typ varje dag och strålande sol. Till och med spanjorerna tycker det är för varmt, Akela, en av ledarna hos Skues sa; "Om det är såhär varmt nu, på våren, kommer vi ju dö till sommaren!"

Japp, idag var jag tillbaka i Sants och på el cau hos Skues scouterna. Idag var bara en vanlig mötesdag, tält skulle kollas inför det kommande vårlägret i påskveckan och på gårdsplanen höll grannarna gårdsfest och där lektes det med bollar, jonglerades, blåsets såpbubblor m.m.
Dessa scoutbarn är på många sätt lika "mina" vadare därhemma, lika busiga, lekfulla, pratglada o.s.v. Det finns några som alltid springer iväg, några som är bråkiga, några som är "superscouter" och några som är ledartyper. Vissa saker finns över hela världen.
Men främst två stora skillnader har jag märkt. Först att de har mycket tydligare patrulledarroller, i alla fall jämfört med vadarna idag. Idag t.ex. skulle de planera aktiviteter för vårlägret och då gick patrulledarna direkt in, hämtade patrullens anteckningsblock och satte igång med planeringen. Och oj vad effektiva de var!
Det andra är att här ser man lite scouterna som en andra skola, de har läxor t.ex. De har också hajker nästan varenda vecka!
Det är väldigt intressant och kul att se hur den vardagliga scoutingen fungerar i ett annat land :)

Efter scoutmötet tänkte jag egentligen åka hem, men påväg på tunnelbanan kom jag på att i det fina vädret borde man ju bege sig till hamnen och stranden. Sagt och gjort, jag åkte vidare ner till Jaume I och gick till Pans på Maremagnum och köpte lunch, satte mig sedan i gräset vid Port Vell och åt och drack (var sjukt törstig efter en hel förmiddag i solen!). Sedan gick jag vidare bort mot stranden, som idag såklart var packad med folk. Jag gick barfota i strandkanten och det kyliga havsvattnet sköljde över mina ben. Försökte förstå mig på alla dessa turister och annat strandfolk som tycker det är helt underbart att ligga där hela dagen, en fylld strand mitt i stan. Ursäkta, men jag kommer aldrig se tjusningen i det. Som jag sa till mamma och pappa nyss: "Vad skall man med stranden till när man har Åreskutan?" ;)
Jag låg en stund i solen innan jag gick till metron Ciutadella/Vila Olímpica och åkte hem, tog en dusch och pratade med Ida och födelsedagsbarnet Linnea. Efter det även prat med mamma och pappa.

Ikväll blir det ännu en lugn kväll med M*A*S*H m.m. 
Skall strax bege mig och göra middag.

Adios, adeo, ciao, bye, hej då!

Kramar,
Elise

Åsikter o tankar

Din åsikt om inlägget här, tack ♥:

Du heter?:
VIP?

Din e-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress/hemsida:

Kommentar♥:

Trackback
RSS 2.0